PSYłapani – czyli najczęściej popełniane błędy przy kontaktach z psem!
AKTUALNOŚCI
PSYłapani – czyli najczęściej popełniane błędy przy kontaktach z psem!
PSYjaźń między psem a człowiekiem jest jedną z piękniejszych, jaka może Cię spotkać. Dużo tu bezinteresowności opieki i oddania. Przy nawiązywaniu relacji z psem należy jednak pamiętać, że to jednak inny gatunek. Psy mają wrodzone inne zachowania, inne postawy, inaczej też reagują na nasza mowę ciała. Przygotowaliśmy garść porad, jak zachowywać się w kontakcie z psem i jakie najczęściej popełniamy błędy w ich wychowaniu.
Wzajemne relacje między człowiekiem a psem są niezwykle wartościowe, ale czasami możemy popełniać błędy, które mogą wpływać na nasze psy. Oto lista najczęściej popełnianych błędów przy kontaktach człowieka z psem i jak ich unikać:
Brak konsekwencji: Jednym z najważniejszych aspektów wychowania psa jest konsekwencja. Jeśli jesteś niekonsekwentny w swoich oczekiwaniach i reakcjach, pies może być zdenerwowany i niezdyscyplinowany. Ważne jest, aby ustalić zasady i trzymać się ich konsekwentnie.
Brak socjalizacji: Właściwa socjalizacja jest kluczowa dla dobrego zachowania psa. Jeśli nie zapewniamy naszemu psu odpowiednich okazji do spotykania innych psów, zwierząt i różnych ludzi, może to prowadzić do lęku, agresji lub innych problemów behawioralnych. Upewnij się, że Twój pies ma regularne, pozytywne doświadczenia z otoczeniem.
Niezrozumienie potrzeb psa: Każdy pies ma swoje indywidualne potrzeby, zarówno pod względem aktywności fizycznej, jak i emocjonalnej. Ważne jest, aby zrozumieć specyfikę rasy swojego psa oraz jego osobowość i dostosować się do jego potrzeb. Niezaspokojenie tych potrzeb może prowadzić do napięcia, nudy i destrukcyjnego zachowania.
Nieodpowiednie kary i nagrody: Pies powinien być nagradzany za pożądane zachowanie i karany tylko w przypadku niepożądanego zachowania. Jeśli stosujesz karę w sposób niekonsekwentny lub nadmiernie surowy, pies może być przerażony lub stworzyć negatywne skojarzenia. Z drugiej strony, brak nagród lub pozytywnego wzmocnienia może utrudnić trening psa.
Zbyt mało aktywności fizycznej i umysłowej: Wielu problemów behawioralnych u psów wynika z braku odpowiedniej aktywności fizycznej i umysłowej. Psy potrzebują regularnego wysiłku i stymulacji, aby być zadowolone i zrelaksowane. Upewnij się, że twój pies otrzymuje wystarczającą ilość spacerów, zabaw interaktywnych i treningu.
Nadmiar energii: W przeciwieństwie do braku aktywności fizycznej, nadmiar energii może również prowadzić do problemów.
To lista najczęstszych błędów, które popełniamy przy wychowywaniu naszego pupila. Zdarza się też błędna postawa wobec psa, czy to przy pierwszym spotkaniu czy przy kolejnej wizycie. Czego psy nie lubią?
Nachylania się nad psem: psy odbierają ten gest jako postawę grożącą, a ta może budzić w nich niepokój. Gdy chcemy przywitać się z psem aby go pogłaskać warto ukucnąć przed nim.
Unoszenie ręki nad głową psa i klepanie po głowie. Ten gest jest akceptowany tylko w przypadku właścicieli oraz osób zaprzyjaźnionych.
Ograniczanie ruchów, przytulanie, przytrzymywanie i branie na ręce: W psiej mowie ciała, kładzenie łapy na drugim osobniku może być interpretowane jako oznaka dominacji. Dlatego pies może źle odebrać nasze przytulanie. Warto pamiętać, że niektóre psy nie lubią być zbyt mocno ograniczane w ruchach i mają swoją przestrzeń osobistą, którą warto uszanować.
Głaskanie łap: Matka ucząc szczenięta, zabrania im gryzienia łap. W naturalnym środowisku pies z ranną łapą może stać się łatwym celem dla innych drapieżników, a także może mieć trudności w polowaniu, co może prowadzić do śmierci głodowej. Dlatego psy nie zawsze lubią dotyk w okolicach łap. Dodatkowo, opuszki łap zawierają wrażliwe receptory, które pozwalają psu odczuwać wibracje z podłoża.
Budzenie psa: Nigdy nie należy budzić śpiącego psa nagłym ruchem. Może to zaskoczyć go i w efekcie skończyć się ugryzieniem. Jeśli chcesz obudzić swojego zwierzaka, lepiej użyj delikatnych dźwięków, takich jak gwizdanie lub wołanie go po imieniu, aby dać mu szansę powoli przebudzić się i przygotować na interakcję.